Aparcament segur de bicicletes a l’interior d’estacions de metro del Prat de Llobregat
Subministrament i instal·lació d’un aparcament segur de bicicletes a l’interior de les estacions de metro Cèntric i Les Moreres, del Prat de Llobregat
Fitxa tècnica
-
- Temes:
- Bicicleta
-
- Estat:
- En curs
-
- Detall de l'estat:
- Període d’execució: 2020-2025
-
- Tipus / Subtipus:
- Projectes - NGEU / Mobilitat
-
- Municipi:
- El Prat de Llobregat
-
- Etiquetatge verd i digital:
- Etiqueta climàtica 048
-
- Coeficient climàtic:
- 40 %
-
- Pressupost:
- 94.806,18 €
-
- Promotor:
- Ajuntament del Prat de Llobregat
-
- Finançament:
Fons Next Generation: 70.516,99 €
Subministrament i instal·lació d’un aparcament segur de bicicletes a l’interior de les estacions de metro Cèntric i Les Moreres, del Prat de Llobregat
L’AMB planteja diverses actuacions que permetin assolir objectius bàsics d’eficiència energètica en relació amb la mobilitat i la reducció dels seus impactes sobre la contaminació atmosfèrica i acústica. Des de l’any 2011 l’AMB treballa per crear places d’aparcament segur per a bicicletes. Així, el sistema Bicibox ja es troba implantat a 19 municipis metropolitans, fet que permet oferir més de 1.700 places d’aparcament segur que utilitzen uns 10.000 usuaris.
Les dades d’ús dels mòduls de Bicibox mostren que els que tenen més demanda són els que es troben vinculats a estacions ferroviàries. Així, la combinació de la bicicleta amb el sistema ferroviari és una combinació modal dels dos mitjans més eficients per a distàncies curtes i llargues, respectivament. Davant el potencial que representa la intermodalitat de la bicicleta i el sistema ferroviari, des de l’AMB se’n vol impulsar l’ús; per tant, en les estacions ferroviàries d’àmbits més perifèrics es vol oferir un aparcament segur per a bicicletes, fet que pot representar un augment de la cobertura territorial de fins a cinc quilòmetres des de les estacions.
Amb l’objectiu d’aconseguir el canvi d’ús del vehicle privat motoritzat pel transport públic i els mitjans de transport no motoritzats, l’AMB aposta per iniciar una línia de col·laboració amb TMB i crear aparcaments segurs per a bicicletes a determinades estacions de metro.
L’Ajuntament del Prat de Llobregat fa temps que treballa perquè la bicicleta s’utilitzi com un mitjà de transport més, principalment per als desplaçaments de mobilitat obligada, de manera que es facilita una connexió ràpida amb les principals zones d’activitat econòmica, la xarxa metropolitana pedalable interurbana (Bicivia) i les principals estacions de transport públic (concretament, l’estació de tren de Rodalies i les parades de metro El Prat Estació, Les Moreres, Cèntric i Mas Blau). Així, la combinació de la bicicleta i el metro suposa una connexió porta a porta òptima per apropar els treballadors a les principals zones d’activitat econòmica.
La construcció d’aquests aparcaments en els principals punts de transport públic millora la intermodalitat entre la bicicleta i el transport públic, tal com estableix el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS), que té per objectiu augmentar la quota de desplaçaments en transport públic i bicicleta.
D’aquesta manera, l’actuació proposa instal·lar un aparcament segur per a bicicletes a l’interior de les estacions de metro Cèntric i Les Moreres, del Prat de Llobregat. En tots dos casos es vol que siguin aparcaments de doble nivell, cosa que millora la rigidesa del conjunt dels mòduls d’aparcament i la seguretat, amb tanques de fins a 2,20 metres d’alçada.