Campanya Targeta Moneder

Campanya Targeta Moneder

Fitxa tècnica

  • Temes:
    Polítiques socials
  • Estat:
    Finalitzat
  • Tipus / Subtipus:
    Polítiques socials / Experiències
  • Municipi:
    Sant Andreu de la Barca
  • Ens local:
    Ajuntament de Sant Andreu de la Barca
  • Període d'execució:
    1 de setembre de 2021 – 31 de desembre de 2022
  • Impulsor:
    Àrea de Promoció de la Ciutat
  • Públics als quals es dirigeix:
    Població major de 18 anys empadronada al municipi i establiments comercials i de serveis que no estiguin en la categoria d’essencials de Sant Andreu de la Barca
  • Pla i línia als quals contribueix:
    ApropAMB - 3.a. Compra de proximitat, segura i saludable
Descripció

Resum i detall de l'experiència

  • Resum de l'experiència

    La Campanya Targeta Moneder de Sant Andreu de la Barca s’ha emmarcat dins de la línia de reactivació econòmica local i ha pretès dinamitzar i fomentar la compra de proximitat, així com donar impuls a uns dels sectors comercials més afectats durant la pandèmia de la COVID-19, els comerços de caràcter no essencial. 

    Mitjançant aquest projecte s’ha posat a l’abast de la població de Sant Andreu una targeta moneder per fer servir en els comerços de caràcter no essencial per un import de 30€, si prèviament disposaven de tiquets de compra per un valor igual o superior a 30€ en comerços del municipi.
     

  • Detall de l'experiència

    La crisi econòmica i social fruit de la pandèmia viscuda recentment va desestabilitzar una gran part del teixit comercial de proximitat que ja es trobava afectat, en gran mesura, pels nous reptes del comerç electrònic i la competència dels grans centres comercials. Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament va iniciar polítiques de suport a la iniciativa privada i polítiques de dinamització del comerç per tal d’activar el consum tenint en compte que moltes persones consumidores també havien disminuït la seva capacitat de compra pels propis efectes de la pandèmia en el mercat laboral.

    La Targeta Moneder ha estat una campanya de dinamització comercial que ha consistit en atorgar una targeta de crèdit carregada amb 30.-€ a aquelles persones que haguessin fet compres per import de 30.-€ a qualsevol establiment de comerç o de serveis locals en un període de temps de tres setmanes anteriors a l’inici de l’entrega de la targeta moneder. Els diners d’aquesta targeta moneder s’havien de gastar en comerços de caràcter no essencial que s’haguessin adherit a la campanya impulsada per l’Ajuntament. Aquesta adhesió va ser fruit d’una campanya de difusió i captació del sector comercial a través de mitjans propis de l’Ajuntament, amb trucades, visites i mailings per explicar el projecte.

    Per tal de regular la gestió i atorgament d’aquestes targetes l’Ajuntament va aprovar un protocol on es recollia l’objecte de l’ajut, la finalitat, els requisits dels beneficiaris, tant per persones individuals com pels comerços, el tipus d’ajut i el termini per fer la despesa amb la targeta. Complementàriament, també es va iniciar una campanya de comunicació a través de mitjans locals propis com la pàgina web institucional, les xarxes socials, les notes de premsa, la ràdio municipal i el diari de Sant Andreu per donar conèixer el projecte al teixit comercial i a la ciutadania. 

    A l’hora d’atorgar les targetes als beneficiaris es van habilitar diferents punts de lliurament repartits als diferents barris de Sant Andreu a través de dos sistemes: cita prèvia per evitar cues i agilitzar el procés, i presencialment per arribar a aquells col·lectius afectats per l’escletxa digital i amb més difícil accés a l’ús de les noves tecnologies.

    En el moment de lliurar la targeta, es comprovava el compliment per part dels beneficiaris dels requisits marcats al protocol (empadronament al municipi i despesa mínima de 30 euros realitzada dins el període establert a qualsevol comerç local) i s'associava el número de targeta amb el beneficiari, el qual disposava d'un límit de temps per gastar l’import total als establiments adherits a la campanya. Un cop el beneficiari feia ús de la targeta, el comerç cobrava al moment la compra feta i la targeta quedava sense saldo en cas de completar els 30 euros de compra màxima.

    Aquest projecte ha comptat amb la col·laboració de diverses àrees de l’Ajuntament per tal d’impulsar la campanya. Cal tenir en compte també que es va capacitar a un total de sis persones per dur a terme les tasques d’atenció a beneficiaris, de comprovació de documentació, el registre informàtic de la targeta i el lliurament de la mateixa.
     

Valoració

Valoració del projecte

  • Valoració del seu impacte
    • El projecte ha arribat a un total de 4.562 consumidors finals que han estat els beneficiaris de la targeta moneder i a 174 establiments comercials i de serveis locals que es van adherir a la campanya.

  • Factors de context vinculats al seu impuls
    • Necessitat de dinamitzar el teixit comercial de proximitat i potenciar els comerços del sector no essencial altament afectats per la pandèmia.

  • Aprenentatges de cara a iniciatives similars
    • Realització de consultes i reunions prèvies amb entitats financeres per tal de poder disposar de les targetes de crèdit operatives.

    • La campanya que requereix de la transversalitat de diversos departaments municipals per a la seva implementació de manera eficient i eficaç: informàtica, padró, tresoreria i intervenció, comerç, OAC, brigada per adequar locals, etc.

    • Cal realitzar una campanya intensiva per aconseguir l’adhesió de comerços a la campanya. Per tant, cal comptar amb personal adequat per fer aquestes gestions amb les competències adequades per aquestes tasques.

    • Necessitat de definir de manera precisa els recursos humans que implementaran la fase de lliurament de la targeta moneder a usuaris, ja que és una fase molt intensiva en dedicació horària.

    • Necessitat de definir correctament els espais i edificis municipals on es lliurarà la targeta moneder a usuaris, contemplant els diferents barris del municipi, per apropar la campanya a la ciutadania.

    • Necessitat de definir correctament el pla de comunicació de la campanya per tal d’arribar a tots els perfils que conformen la població destinatària, amb la utilització de diferents canals complementaris.
       

0
Sant Andreu de la Barca
Com anar-hi
Transports al voltant de...
Enllaços relacionats