Tancar menu
- L'àrea metropolitana
-
AMB
- La institució
- Govern metropolità
- Anàlisi i estratègia
- Administració metropolitana
- Atenció ciutadana
-
Biblioteca
- Seu electrònica
- Àrea internacional
-
Agenda
- Actualitat
- Territori
- Habitatge
- Medi ambient
- Mobilitat
-
Desenvolupament socioeconòmic
- Per què a l'àrea metropolitana de Barcelona
- Gestió i organització
-
Plans i programes
- Polítiques socials
- Agència de Desenvolupament Econòmic
-
Igualtat de gènere
-
Estudis socioeconòmics
-
Taula de reactivació
-
Taula social
-
Agenda
- Actualitat
Qui pot fer ús del canal intern d’alertes?
Àmbit d'actuació
Tal com descriu l'article 3 de la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, qualsevol servidor públic o persona que mantingui relació de servei directe o indirecte amb l'AMB, contractistes i beneficiaris de subvencions de l'AMB.
Les comunicacions efectuades al canal intern d'alertes estan destinades a informar d'accions o omissions que es consideri que poden resultar contràries al dret o als principis o regles ètics i de bon govern que estableix la normativa vigent i que es refereixen a l'AMB.
Les comunicacions efectuades al canal intern d'alertes no suposen l'inici d'un procediment administratiu, ni tenen efecte de presentació de documents al Registre administratiu metropolità. La persona que fa la comunicació tampoc adquireix la condició de persona interessada en un procediment administratiu.
Les comunicacions formulades mitjançant el canal intern d'alertes no es consideren, en cap cas, un instrument per a l'exercici del dret de petició, ni tampoc per formular consultes, suggeriments o incidències a l'AMB. Per a això, s'han de fer servir els canals habilitats per a aquesta finalitat.
- Partint dels preceptes de l'article 2 de la Directiva (UE) 2019/1937, del 23 d'octubre, i de la Llei 2/2023, del 20 de febrer, les alertes poden referir-se, entre d'altres a:
- Qualsevol acció o omissió que pugui constituir infraccions del Dret de la Unió Europea, en els àmbits següents:
- Contractació pública
- Serveis, productes i mercats financers, prevenció del blanqueig de capitals i finançament del terrorisme
- Seguretat dels productes i conformitat
- Seguretat del transport
- Protecció del medi ambient
- Protecció davant les radiacions i seguretat nuclear
- Seguretat dels aliments i els pinsos, sanitat animal i benestar dels animals
- Salut pública
- Protecció dels consumidors
- Protecció de la privacitat i de les dades personals, seguretat de les xarxes i els sistemes d'informació
- Infraccions que afectin els interessos financers de la Unió tal com es preveu en l'article 325 del Tractat de Funcionament de la UE (TFUE).
- Infraccions que incideixin en el mercat interior, tal com es preveu en l'article 26, apartat 2, del TFUE, incloent-hi les infraccions de les normes de la Unió en matèria de competència i ajuts atorgats pels estats, així com les infraccions relatives al mercat interior en relació amb els actes que infringeixin les normes de l'impost sobre societats o a pràctiques la finalitat de les quals sigui obtenir un avantatge fiscal que desvirtuï l'objecte o la finalitat de la legislació aplicable de l'impost sobre societats.
- Accions o omissions que puguin ésser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s'entenen compreses totes les infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquin menyscapte econòmic per a la Hisenda Pública i per a la Seguretat Social.
- Qualsevol acció o omissió que pugui constituir infraccions del Dret de la Unió Europea, en els àmbits següents:
- Aquesta protecció no exclou l'aplicació de les normes relatives al procés penal, incloent-hi les diligències de recerca.
- La protecció prevista en aquesta llei per a treballadors i treballadores que informin sobre infraccions del dret laboral en matèria de seguretat i salut a la feina, s'entén sense perjudici de la que estableix la seva normativa específica.
- La protecció que preveu aquesta llei no és aplicable a les informacions que afectin la informació classificada. Tampoc afectarà les obligacions que resultin de la protecció del secret professional dels professionals de la medicina i de l'advocacia, del deure de confidencialitat de les forces i cossos de seguretat en l'àmbit de les seves actuacions, així com del secret de les deliberacions judicials.
- No s'aplicaran les previsions d'aquesta llei a les informacions relatives a infraccions en la tramitació de procediments de contractació que continguin informació classificada o que hagin estat declarats secrets o reservats, o als procediments l'execució dels quals hagi d'anar acompanyada de mesures de seguretat especials conforme a la legislació vigent, o en què ho exigeixi la protecció d'interessos essencials per a la seguretat de l'Estat.
- En el supòsit d'informació o revelació pública d'alguna de les infraccions a què fa referència la part II de l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre, resulta d'aplicació la normativa específica sobre comunicació d'infraccions en les matèries esmentades.
Canal intern d’alertes
Bústia exclusiva adreçada a treballadors, o persones que tinguin relació directa amb l’AMB per a comunicar fets relacionats amb males pràctiques dins l’organització.
Altres comunicacions
Per formular queixes, consultes o suggeriments, l’AMB posa a l’abast de la ciutadania altres canals de comunicació.
Canal extern d’alertes
Si ets un ciutadà i vols denunciar una mala praxi a l’AMB, la llei preveu la implantació d’un canal extern de comunicacions. L'Oficina Antifrau de Catalunya dona suport i acompanyament a les persones alertadores.