La bassa: un ecosistema al jardí de papallones
Jardí de papallones
Fitxa tècnica
-
- Temes:
- Biodiversitat, Parcs
-
- Data de publicació:
- D’octubre 2017
-
- Estat:
- En curs
-
- Data d'aprovació:
- D’octubre 2017
-
- Tipus / Subtipus:
- Projecte participatiu
-
- Municipi:
- Cerdanyola del Vallès
-
- Període:
- 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022
-
- Centre:
- Escola Collserola
-
- Curs:
- 6è de primària
-
- Assessorament:
- Bosc de Llum
Descripció
Projecte en el qual els alumnes aprofundeixen en el coneixement de la biodiversitat del seu entorn proper, concretament en el parc del Turonet que disposa d'un jardí de papallones i una bassa naturalitzada. A través de diverses sessions dinamitzades per experts adquiriran els coneixements bàsics per determinar la qualitat de l'aigua de la bassa, identificar els grups d'éssers vius presents al jardí de papallones així com dissenyar i dinamitzar jocs i recursos sobre la importància de conservar el parc i la biodiversitat (adreçats a la Jugatecambiental, a altres nivells educatius de l'escola i a la comunitat educativa en general).
Objectius
- Afavorir Ia investigació i aplicar procediments propis del treball científic.
- Promoure el coneixement del medi natural i l'impacte de l'actuació humana sobre un ecosistema.
- Fomentar valors de conservació del medi i la biodiversitat.
- Capacitar l'alumnat per buscar solucions creatives i consensuades per resoldre problemes mediambientals.
- Afavorir Ia participació, Ia iniciativa, la responsabilitat i Ia recerca de solucions.
Resultats
Curs 2021/2022
- El Projecte s'ha realitzat amb 27 alumnes de 6è de primària.
Curs 2020/2021
- El projecte s'ha realitzat amb 2 grups de 6è de cicle superior (50 alumnes)
- Identificació de la biodiversitat present a la bassa i al jardí de papallones.
- Elaboració de diferents jocs per als més petits de l'escola: un memory, un Qui és qui?, i un joc d'endevinalles.
- Els alumnes van fer la introducció al coneixement de la flora i fauna de l'espai, i de la seva importància per la biodiversitat. Però no van poder seguir amb el projecte degut al Covid-19.
- El Projecte s'ha realitzat amb 2 grups de 6è de cicle superior (47 alumnes).
- Identificació de la biodiversitat present a la bassa i al jardí de papallones.
- Elaboració d'un pòster i un tríptic informatiu sobre la biodiversitat de la bassa i recomanacions per l' ús de l'espai.
- Participació de 48 alumnes de 6è de primària.
- Aplicació del mètode científic al descobriment de I' ecosistema de Ia bassa tot relacionant-lo amb els continguts curriculars.
- Identificació de la biodiversitat present a la bassa i al jardí de papallones.
-
Disseny, elaboració i dinamització de jocs adreçats a la ciutadania participant activament en una jornada de la Jugatecambiental del parc. Els jocs han estat:
- Joc de memory amb fotografies dels animals i de la flora del pac ( 2 jocs).
- Joc de cartes per descriure els animals i endevinar-los.
- Trencaclosques dels elements de la bassa.
- Exposició dels treballs i dibuixos naturalistes realitzats durant el desenvolupament del projecte sobre l' ecosistema de la bassa.
- Mòbil amb fotografies i característiques dels animals de la bassa.
- Gimcana (2 itineraris) amb les pistes per a la descoberta dels elements importants de la bassa (flora i fauna).
- Dibuixos fotocopiats per a pintar dels animals de la bassa.
- Joc de mímica per endevinar els animals de la bassa.
- Difusió del projecte a través dels canals de comunicació propis de l'escola i a la publicació a la Revista local "Cerdanyola al dia".