Potenciant el vehicle compartit

| Tema: Mobilitat sostenible

Jornada sobre l'oportunitat del sharing per incrementar passatgers per vehicle

Ponents a la taula

L’AMB, la DGT i l’Ajuntament de Barcelona han celebrat, avui dilluns, 21 d’octubre, la jornada “Potenciant la mobilitat amb vehicle d’alta ocupació”, sobre l’oportunitat del sharing per incrementar el nombre de passatgers per vehicle. La presentació institucional ha anat a càrrec del Director General de Tráfico (DGT), Pere Navarro. 

La mobilitat té un paper important a les ciutats. Tots estem alineats amb el canvi climàtic, la descarbonització i per l'aposta decidida per l'electricitat. El silenci és un valor emergent a les ciutats”, ha explicat Navarro. “El 80% dels vehicles, en les entrades i sortides de les ciutats, els dies laborables, porten només una persona. No ens podem permetre moure 1.500 quilos per a moure a una sola persona. És ineficient, un disbarat. Hem de ser capaços de posar dues persones en cada vehicle. Això suposa la meitat de vehicles i d'emissions. Cal augmentar l'ocupació dels vehicles”, ha afegit Navarro.

Durant la jornada, que ha moderat el periodista Carlos Márquez, d’El Periódico, s’han celebrat dues taules rodones la primera sobrel els d'operadors i la segona sobre les infraestructures.

 

Operadors i els serveis de mobilitat compartida

La primera ha versat sobre els operadors i els serveis de mobilitat compartida, claus a l’hora de potenciar l’increment d’ocupació dels vehicles. Aquí, han participat empreses com BlaBlaCar, Bus Up, Som Mobilitat, Karos Mobility, i la Asociació del Vehicle Compartit d’Espanya.

Entre les seves reflexions, ha destacat la importància de la flexibilitat de la mobilitat. Molta més gent renúncia al vehicle priva, si existeix flexibilitat en la mobilitat. És quan la gent s'atreveix a utilitzar altres opcions, com les que aquí s'han debatut. A banda, també han destacar que, com empreses, no volen competir amb la xarxa de transport públic, sinó complementar-ho. Han recordat que no hi ha una única manera de mobilitat que resolgui la mobilitat de totes les persones. També, han destacat la importància de la intermodalitat i la necessitat  de millorar la mobilitat laboral a les empreses. 

 

Infraestructures per a serveis compartits

La segona taula, ha estat sobre infraestructura pública per a la mobilitat compartida. Aquí, ha participat la DGT i Abertis Autopistes. En aquest sentit, la DGT ha exposat els beneficis dels carrils bus-VAO, per potenciar l’ús de vehicles compartits. Per una banda, es millora l’accessibilitat del transport públic, però , d’altra, també s’optimitza la infraestructura amb turismes amb alta ocupació.

Abertis ha exposat la política activa que tenen des de fa anys per promocionar l’alta ocupació del vehicle a les autopistes, amb importants bonificacions de fins un 40%.

 

Incentivar els vehicles d'alta ocupació

El director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, ha clausurat la jornada, juntament amb el director de la DGT i el Coordinador General de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Ángel López. 

A la jornada s’ha mostrat un canvi de paradigma sobre l’ús del vehicle propi i del vehicle compartit. S’ha debatut que son necessaris incentius per als vehicles d’alta ocupació”, ha assenyalat Bigas. “En aquest sentit, la nova Llei de Mobilitat pot ser una bona oportunitat per fer-ho”, ha afegit Bigas, destacant també la rellevància de les infraestructures i la digitalització, per potenciar l’alta ocupació.

La mobilitat compartida és la nova mobilitat. Però, realment, la de compartir el que tenim és una solució antiga. A banda, s’ha de considerar que aquests tipus de serveis de mobilitat compartida han de començar a ser considerats d’alguna manera. S’han de tipificar. Està clar que ens resolen el transport col·lectiu quan el transport públic no hi arriba”, ha exposat López. 

Enllaços relacionats
On
Marker
Flagship de Silence, Barcelona