Canal intern d’alertes: drets i deures

Drets i deures

Drets i deures de les persones alertadores

Les persones que alerten tenen els drets i deures següents:

  • Rebre una protecció eficaç de la intimitat, la privacitat i l’anonimat.
  • Que no es revelin dades d’identificació i de contacte.
  • Si les persones s’identifiquen, tenir reserva d’identitat i el compromís escrit de l’Administració de no revelar-la.
  • Rebre una protecció eficaç de la seva integritat professional o laboral per evitar represàlies, discriminació, assetjament o qualsevol efecte negatiu.
  • Rebre assistència i assessorament quan es compleixin els requisits d’admissió i versemblança de l’alerta.
  • Obtenir informació sobre els canals d’alerta.
  • Que es dugui a terme una investigació exhaustiva, rigorosa i independent.
  • Obtenir informació de l’estat de l’alerta (arxivament, derivació, elevació a òrgans superiors, etc.).
  • Rebre resposta en el termini de tres mesos (o de sis, si es justifica).
  • Obtenir suport i protecció davant de possibles represàlies.
  • No renunciar, ni fer pactes de renúncia, als seus drets.
  • Col·laborar amb l’òrgan gestor, si els ho requereix.
  • Fer les comunicacions de bona fe.

Drets i deures de les persones presumptament responsables

Les persones presumptament responsables de la conducta objecte de l’alerta i terceres persones amb informació clau tenen els següents drets al llarg de tot el procés de tramitació de l’alerta:

  • Garantia de la reserva d’identitat, de la protecció de la privacitat i de la integritat laboral o professional.
  • Ser informades de l’alerta al més aviat possible, llevat que calgui mantenir el secret de les actuacions en benefici de la comprovació dels fets.
  • Formular al·legacions i aportar informació o documents en relació amb els fets comunicats.

En el cas que la persona presumptament responsable formi part del SIA, s’apartarà de la tramitació de l’alerta.

Canal intern d’alertes

Bústia exclusiva adreçada a treballadors, o persones que tinguin relació directa amb l’AMB per a comunicar fets relacionats amb males pràctiques dins l’organització.

Accés a l’aplicació

Altres comunicacions

Per formular queixes, consultes o suggeriments, l’AMB posa a l’abast de la ciutadania altres canals de comunicació.

Atenció ciutadana

Canal extern d’alertes

Si ets un ciutadà i vols denunciar una mala praxi a l’AMB, la llei preveu la implantació d’un canal extern de comunicacions. L'Oficina Antifrau de Catalunya dona suport i acompanyament a les persones alertadores.

Oficina Antifrau