Tancar menu
- El área metropolitana
-
AMB
- La institución
- Gobierno metropolitano
- Análisis y estrategia
- Administración metropolitana
- Atención ciudadana
-
Biblioteca
- Sede electrónica
- Área internacional
-
Agenda
- Actualidad
- Territorio
- Vivienda
- Medio ambiente
-
Movilidad
- Busca tu trayecto
- Medios de transporte
-
Aeropuerto de Barcelona
- Atención al usuario
- Títulos y tarifas
- Movilidad sostenible
-
Consejo de Movilidad
- Planificación
- Gestión y organización
- Actualidad
-
Desarrollo socioeconómico
- Per qué en el Área Metropolitana de Barcelona
- Gestión y organización
-
Plans i programes
- Políticas sociales
- Agencia de Desarrollo Económico
-
Igualdad de género
-
Estudios socioeconómicos
-
Mesa de reactivación
-
Mesa social
-
Agenda
- Actualidad
Abast del canal intern d’alertes
El canal intern d'alertes de l'AMB és el canal electrònic segur de denúncia ciutadana concebut com l'eina que ha de permetre a les persones que tinguin relació amb l'AMB comunicar conductes que hi hagin tingut lloc i que, per acció o omissió, siguin presumptament reprovables perquè són contràries al dret o als principis i valors ètics i a les regles de conducta exigibles a les entitats públiques i als seus treballadors.
La Directiva (UE) 2019/1937, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions de Dret de la Unió, considera que la detecció i la prevenció d'infraccions del dret requereix que la informació pertinent arribi ràpidament a les persones més pròximes a la font del problema, perquè tenen la possibilitat d'investigar-ho, d'introduir-hi correccions i de facilitar les competències per fer-ho. Així, doncs, la Directiva aposta per implantar canals interns d'alerta de possibles males pràctiques, irregularitats, fraus o corrupció. En aquest sentit, el canal intern d'alertes es basa en la filosofia reguladora de la Directiva, que prioritza, d'una banda, la detecció precoç i prevenció del frau i, de l'altra, la protecció efectiva i segura de la persona que comunica l'alerta.
El canal intern d'alertes de l'AMB forma part del sistema intern d'alertes (SIA) mitjançant el qual qualsevol servidor públic o persona que tingui relació amb l'AMB pot fer una comunicació segura de manera anònima i confidencial.
-
Objectius
L'objectiu del canal intern d'alertes és tutelar l'ús correcte dels recursos públics, resoldre els conflictes d'interès i aconseguir l'objectivitat i la neutralitat de la gestió pública en l'exercici de les competències metropolitanes, en tant que:
- Facilita, a qualsevol servidor públic o persona que mantingui relació de servei directe o indirecte amb l'AMB, contractistes i beneficiaris de subvencions de l'AMB, un mitjà per alertar sobre conductes presumptament contràries al dret, als principis o a les regles ètiques i de bon govern.
- Fomenta i millora la cultura organitzacional en el bon govern.
- Persegueix l'incompliment, per acció o omissió, dels principis i de les regles ètiques i de bon govern que han de seguir els càrrecs electes, els alts càrrecs i la resta de personal públic.
- Promou la col·laboració de la ciutadania amb l'Administració metropolitana per enfortir la integritat pública.
-
Normativa del canal intern d'alertes
- Directiva 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió
- Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció
- Reglament de funcionament del canal intern d'alertes de l'AMB, aprovat l'abril del 2023 i modificat el maig del 2023
Canal intern d’alertes
Bústia exclusiva adreçada a treballadors, o persones que tinguin relació directa amb l’AMB per a comunicar fets relacionats amb males pràctiques dins l’organització.
Altres comunicacions
Per formular queixes, consultes o suggeriments, l’AMB posa a l’abast de la ciutadania altres canals de comunicació.
Canal extern d’alertes
Si ets un ciutadà i vols denunciar una mala praxi a l’AMB, la llei preveu la implantació d’un canal extern de comunicacions. L'Oficina Antifrau de Catalunya dona suport i acompanyament a les persones alertadores.