Accessos directes:

Cercador global de l'AMB

Bústies ètiques: eines de reforç de la integritat publicoprivada

11a Jornada. Bústies ètiques: eines de reforç de la integritat publicoprivada

11a Jornada. Bústies ètiques: eines de reforç de la integritat publicoprivada

19 de febrer de 2020 | Sala d'Actes de l'AMB 

El passat 28 de gener de 2020, el Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar per unanimitat la implantació d'una bústia en el si de l'AMB, denominada "bústia ètica", seguint el model de la Bústia Ètica i de Bon Govern de l'Ajuntament de Barcelona. La bústia ètica, que ofereix la garantia essencial de confidencialitat, és una eina d'integritat institucional que té l'objectiu d'ajudar a detectar possibles males pràctiques o conflictes d'interès, d'acord amb el que recomanen les institucions especialitzades. A la vegada, però, com a canal segur de comunicacions de queixes i denúncies, també té la finalitat d'enfortir la integritat metropolitana.

En el mateix acord del Consell Metropolità, també es va aprovar un protocol de relació amb l'Ajuntament de Barcelona que té per objecte establir un marc estable de comunicació entre ambdues institucions en relació amb l'assoliment de les bones pràctiques en matèria d'integritat institucional i lluita contra la corrupció.

Aquesta mesura s'encabeix en el marc de la Directiva (UE) 2019/1937, de 23 de octubre, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió Europea, tant en el sector públic com en el privat. A grans trets, la norma protegeix de les represàlies directes i indirectes que es puguin patir com a conseqüència de presentar denúncies. A aquest efecte, s'estableixen canals interns per a la denúncia, dins de l'empresa o administració implicada, canals externs i la possible difusió pública dels fets denunciats.

Tal com es desprèn de la norma, la Unió Europea reconeix la importància de reportar la corrupció, la negligència i altres accions il·legals en pro de l'interès públic. La norma proporciona estàndards mínims de protecció per als alertadors: la seva posició es reforça legalment i se'ls protegeix de possibles represàlies. En una escala més àmplia, la Directiva aplana el camí per aprofundir en un canvi cultural: referma els valors democràtics i l'Estat de Dret en donar poder als que defensen aquests valors, en comptes de deixar-los a l'estacada.

En la jornada s'han convidat altres administracions, empreses i institucions de prevenció i lluita contra el frau i la corrupció, que han implementat o estan implementant una bústia ètica en el si de les seves organitzacions, per tal de compartir experiències i línies d'actuació.

Díptic informatiu de la 11a Jornada de transparència

8.45 h Inscripcions

9.00 h Benvinguda i presentació a càrrec de Gemma Calvet i Barot, directora de l'Agència de Transparència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

9.30 h 1a taula: Experiències en la implementació de la bústia ètica

Hi intervenen:

Rosa María Sánchez Sánchez, directora dels Serveis d'Anàlisi de la Direcció per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l'Ajuntament de Barcelona

Carlos Balmisa García-Serrano, director del Departament de Control Intern de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència

Joaquim Triadú, membre del Consell Assessor de Transparència Metropolitana i Corporate&Compliance Officer del Grup Mediapro-Imagina

Gemma Calvet i Barot, directora de l'Agència de Transparència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

Modera: Borja de Riquer i Permanyer, catedràtic emèrit d'Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona

11.00 h Pausa cafè

11.30 h 2a taula: La bústia ètica en el marc dels sistemes d'integritat

Hi intervenen:

Lourdes Parramon, cap de Relacions Institucionals de l'Oficina Antifrau de Catalunya

Jordi Foz i Dalmau, secretari de Transparència i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya

Joan Llinares i Gómez, director de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana

Jaume Far Giménez, director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears

Modera: Salvador Milà i Solsona, director de l'Àrea de Presidència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

13.00 h Fi de la sessió

Rosa María Sánchez Sánchez

Directora dels Serveis d'Anàlisi de la Direcció per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l'Ajuntament de Barcelona

És directora d'Anàlisi de l'Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques de l'Ajuntament de Barcelona. Entre les seves funcions es troba, entre d'altres, la de gestionar la bústia ètica i de bon govern. Anteriorment va ser lletrada consistorial de l'Ajuntament de Barcelona; fiscal substituta adscrita a la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i Jutgessa de primera instància i instrucció suplent en l'àmbit territorial del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Prèviament havia exercit l'advocacia i l'assessorament legal. És llicenciada en Dret per la Universitat de Barcelona, Màster interuniversitari en Business Administration per la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de Barcelona. Màster en Dret laboral pel Col·legi d'Advocats de Barcelona, Màster en dret penal i ciències penals per la Universitat de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra, Postgrau en Compliance per la Universitat Pompeu Fabra i postgrau en Dret Civil Català per la Universitat de Barcelona. Disposa de diverses publicacions i ponències en matèria laboral i penal, de protecció dels alertadors i de canals de denúncies.

Carlos Balmisa García-Serrano

Director del Departament de Control Intern de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència

Llicenciat en Dret per la Universitat Complutense de Madrid. En l'actualitat és el Director del Departament de Control Intern de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Amb anterioritat va estar destinat en els Gabinets del Ministre de Justícia (2012-2013) i del Sotssecretari d'Economia i Competitivitat (2013-2015). Entre 2004 i 2012, com a membre del cos de Lletrats del Tribunal Suprem, va ser Lletrat de la Sala Civil i de la Sala Especial de l'article 61 LOPJ. Com a Comandant Auditor del Cos Jurídic Militar, en excedència, entre 1995 i 2004 va exercir de Lletrat dels Serveis Jurídics del Ministeri de Defensa.

Joaquim Triadú

Corporate & Compliance Officer del Grup Mediapro-Imagina i membre del Consell Assessor Metropolità de Transparència

Llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona, diplomat en Dret Civil Català i titulat del Programa d'Alta Direcció (PADE) de l'IESE. Entre 1973 i 1990 va exercir de funcionari de carrera a la Generalitat de Catalunya als departaments de Presidència, Ensenyament i Cultura. Entre 1990 i 2001 va exercir diversos alts càrrecs a la Generalitat de Catalunya: secretari general del Departament de Cultura, Secretari de Comunicació i Estudis del Departament de Presidència, Secretari General de Presidència i Conseller de Presidència. Entre 2001 i 2010 va ser soci del bufet Garrigues en l'àrea de Dret Públic i entre 2011 i 2017 va ser soci internacional de Pricewaterhouse Coopers (PwC) i cap del Departament de Dret Públic a Espanya. Des del 2010 és professor associat de l'IESE i vicepresident del Centre Sector Públic-Sector Privat de l'IESE. Des del 2017 és Corporate & Compliance Officer del Grup Mediapro-Imagina. És membre del Consell Assessor de Transparència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona des del 2016.

Gemma Calvet i Barot

Directora de l'Agència de Transparència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

Gemma Calvet és advocada, màster en Polítiques Socials i Drets Humans per la Universitat de Barcelona i postgrau en Dret Diplomàtic per l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona. Actualment és directora de l'Agència de Transparència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona(AMB). Des de 1991, ha exercit com a professional de l'advocacia i la consultoria en els àmbits del dret penal i els drets humans. Va ser diputada independent al Parlament de Catalunya, on va ser ponent de la Llei de Transparència. És autora de diversos llibres i col·labora des de fa més de catorze anys en diversos mitjans de comunicació. És membre de l'Associació d'Advocats Europeus Demòcrates.

Borja de Riquer i Permanyer

Catedràtic emèrit d'Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona

Borja de Riquer i Permanyer és actualment catedràtic emèrit d'Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona, institució de la que és professor des del 1969. Especialista en història de los segles XIX i XX, del catalanisme i del franquisme, entre les seves més recents publicacions destaquen: La dictadura de Franco, vol. 9 de la Historia de España, dirigida por Josep Fontana i Ramón Villares (2010), Alfonso XIII y Cambó. La monarquía y el catalanismo político (2013), Anar de debò. Els catalans i Espanya (2016) i Cambó en Argentina. Negocios y corrupción política (2016). Ha dirigit Història Mundial de Catalunya (2018) i co-dirigit La corrupción política en la España Contemporánea (2018).

Lourdes Parramon

Cap de Relacions institucionals de l'Oficina Antifrau de Catalunya

És llicenciada en Dret per la Universitat de Barcelona (1989), postgrau en mediació pel Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya (2002), i especialista en integritat corporativa i cultura empresarial per l'Institut universitari Ortega y Gasset (2016).

Ha exercit com advocada i mediadora durant més de deu anys i és membre de l'Associació de Dones Juristes. S'ha especialitzat en l'anàlisi del fenomen de la corrupció, les reformes institucionals per fer-hi front i el foment de la integritat corporativa. Va dirigir i coordinar els treballs per crear a Catalunya una institució de lluita contra el frau que treballés per enfortir la transparència i la integritat del sector públic.

Actualment és cap de Relacions institucionals, Visibilitat i Participació de l'Oficina Antifrau de Catalunya, càrrec que ocupa des de la seva posada en marxa. Des d'aquesta responsabilitat ha participat en el seguiment de diverses comissions parlamentàries d'investigació i estudi i ha coordinat els corresponents informes de seguiment. També ha col·laborat en projectes amb universitats i xarxes d'ONG i empreses, com Transparency International (com a membre de la Comissió de mesures legals i socials contra la corrupció) o la Red Española del Pacto Mundial.

Jordi Foz i Dalmau

Secretari de Transparència i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya

Llicenciat en Dret i Diplomat en estudis avançats en Ciència Política, va exercir durant anys com a jurista especialitzat en dret administratiu i urbanístic. Posteriorment, va dur a terme un Màster en Direcció Pública a l'Escola d'Administració Pública de Catalunya i ha exercit diferents càrrecs de direcció pública. En l'actualitat és secretari de Transparència i Govern Obert i coordina les polítiques de Transparència, Dades Obertes, Participació i impuls de la integritat pública.

Joan Llinares Gómez

Director de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana

Llicenciat en Dret, funcionari en excedència dels cossos d'habilitació estatal de Secretaris, Interventors i Tresorers d'Administració Local i funcionari de la Generalitat Valenciana.

Va ser administrador de l'Institut Valencià d'Art Modern, administrador gerent del Museu Nacional d'Art de Catalunya i director general del Palau de la Música Catalana, càrrec que va assumir el 2009 després de l'escàndol de Fèlix Millet en el denominat "Cas Palau".

Ha sigut també gerent de recursos de l'Ajuntament de Barcelona des d'on va dirigir la posada en funcionament de l'Oficina de Transparència i Bones Pràctiques i la preparació i aprovació del codi ètic municipal.

El 25 de maig del 2017 fou nomenat pel Parlament Valencià per una ampla majoria superior a les tres quintes parts i cap vot en contra, primer Director de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana.

Ha sigut professor en diversos màsters i cursos de postgrau en matèria de gestió i règim jurídic d'institucions culturals així com de dret ambiental.

Jaume Far Giménez

Director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears

Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de les Illes Balears. Funcionari del cos superior d'Interventors i Auditors de l'Estat, en excedència, i funcionari del cos superior d'Inspectors d'Hisenda de l'Estat, en serveis especials. Ha desenvolupat la major part de la seva trajectòria professional a l'Agència Estatal d'Administració Tributària a les Illes Balears, com a Cap de la dependència Regional de Recaptació. També ha exercit com a Director de l'Oficina Municipal de Tributs de l'Ajuntament de Calvià. Des del 16 de gener de 2018 és el Director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

Salvador Milà i Solsona

Director de l'Àrea de Presidència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

És llicenciat en Dret –premi extraordinari fi de carrera– per la Universitat de Barcelona l'any 1975. Ha exercit com advocat i ha assessorat a molts Ajuntaments de Catalunya en matèries administratives i d'urbanisme, així com a entitats socials, veïnals i ecologistes.

Regidor a l'Ajuntament de Mataró des de l'any 1979 fins l'any 2003, amb responsabilitats en els àmbits d'urbanisme, activitats econòmiques i planejament estratègic, segons els mandats.

Del desembre 2003 a l'abril 2006 va ser Conseller de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.

Diputat al Parlament de Catalunya del 2006 al 2015, on va exercir com a president, successivament, de les comissions parlamentàries de Justícia i Dret i de Territori i Sostenibilitat.

Actualment és Director de l'Àrea de Presidència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, càrrec pel que va ser designat l'octubre de 2016 i renovat en l'actual mandat.