Pla d'actuació metropolità – Mandat 2015-2019
Àrea de bon govern i transparència
El desenvolupament de les regions i àrees metropolitanes s'està convertint en una de les formes predominants d'assentament humà i la nostra àrea és un cas paradigmàtic de construcció d'un sistema de govern i d'administració pública que (intenta) vol donar resposta a un aprofundiment democràtic pel que fa a les polítiques de transparència i bon govern, i als reptes que se'n deriven en el camp de la mobilitat, l'ordenació del territori, el medi ambient i el desenvolupament social i econòmic.
Ha transcorregut un mandat des de la constitució de l'AMB com a administració única del territori metropolità i, en aquest període, hem fet un esforç per desplegar un model de governança adequat als reptes tant de la pròpia evolució del sector públic com de la singularitat derivada d'un model de gestió metropolitana. Tot i així, l'esforç en construir un model d'Administració oberta, accessible i que ofereixi la màxima informació sobre la seva activitat, fa necessari posar l'èmfasi en nous objectius i actuacions.
Barcelona, com totes les grans ciutats del món, està sotmesa a la pressió dels canvis i transformacions de la globalització. El context socioeconòmic i geopolític i l'evolució del país, particularment arran de la crisi, i els nous riscos relacionats amb l'augment de les desigualtats i l'exclusió, obliguen a afrontar els nous reptes des d'una nova perspectiva que exigeix, en molts aspectes, el disseny i implementació de polítiques públiques de nou format.
En aquest context, resulta fonamental abordar la construcció d'un model de governança democràtica innovador que respongui a:
· L'aprofundiment en el marc institucional i la seva relació amb la ciutadania.
· L'aplicació dels principis de transparència, bon govern, dret d'accés, participació ciutadana i rendició de comptes.
· La recerca d'un finançament idoni i adequat a la dimensió dels reptes actuals en matèria de medi ambient, infraestructures, transport i cohesió social.
· La defensa d'un model de gestió de serveis públics en especial els d'interès general o universal.
· La governança com a síntesi de sinergies que superen les visions tradicionals de l'administració i entra de ple en processos d'igualtat d'oportunitats, d'equitat en l'accés als serveis públics, de proximitat i d'acció redistributiva.
A partir d'aquesta anàlisi s'estableixen les següents línies d'intervenció:
· Impuls del bon govern, amb l'Agència de Transparència
· Una administració eficient i sostenible financerament al servei de la ciutadania
· Coordinació interinstitucional per a la gestió dels serveis Metropolitans
Línia d'intervenció 1: Impuls del bon govern, amb l'Agència de Transparència
Objectiu 1.1 Garantir el dret d'accés a la informació pública i avançar en la cultura del bon govern, el govern obert i el dret a una bona administració.
1.1.1. Establir els instruments metodològics d'informació i formació que materialitzin el bon govern i el govern obert, així com els mecanismes per a la transparència i la rendició de comptes de l'AMB i entitats vinculades.
1.1.2. Fer efectiu el dret d'accés a la informació pública a través d'un sistema de gestió que integri les sol·licituds d'informació en el funcionament i la garantia de resolució.
1.1.3. Elaborar i implementar el Codi de conducta dels alts càrrecs.
1.1.4. Crear del Registre de grups d'interès propi per facilitar la participació ciutadana.
1.1.5. Promoure canals de participació ciutadana en el seguiment de la transparència metropolitana.
1.1.6. Promoure la coordinació i col·laboració en aquest àmbit amb altres institucions, especialment amb la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública, l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades i l'Oficina Antifrau de Catalunya.
Objectiu 1.2 Impulsar i promoure la transparència de forma transversal i procedimental en l'organització i en l'activitat de l'AMB i entitats vinculades, donant compliment als requeriments de la normativa catalana i estatal que regula la transparència, l'accés a la informació pública i el bon govern.
1.2.1. Impulsar la creació i el funcionament del Consell Assessor de Transparència Metropolitana de l'AMB com a òrgan de suport a l'Agència de Transparència.
1.2.2. Impulsar la transparència en l'àmbit de l'administració de l'AMB, dels seus organismes dependents i del govern metropolità a través de l'elaboració i implementació d'un Pla de transparència metropolitana.
1.2.3. Promoure la creació i gestió del Portal de Transparència de l'AMB, integrat en el seu web corporatiu o seu electrònica, de manera que sigui interoperable amb el Portal de la Transparència de la Generalitat de Catalunya
1.2.4. Impulsar internament la cultura de les dades obertes ( open data), optimitzant els estudis i les dades existents amb relació a les accions que es desenvolupen.
1.2.5. Establir indicadors de compliment de la transparència de l'AMB, així com indicadors relatius al registre públic de contractes, la publicació de les cartes de serveis, el registre de convenis i el sistema d'avaluació dels serveis públics.
1.2.6. Promoure la incorporació de clàusules de transparència als processos de contractació, concessions i totes les modalitats de gestió de serveis.
1.2.7. Desenvolupar instruments de prevenció de conflictes d'interessos i promoure la seva aplicació i avaluació.
1.2.8. Col·laborar amb els municipis metropolitans, quan ho requereixin, en els àmbits de la transparència, la informació pública i el bon govern.
1.2.9. Potenciar els principis del bon govern en l'àmbit dels serveis d'interès general i universal en coordinació amb bones pràctiques a l'àmbit europeu.