Execució del PAM 2019-2023

Seguiment de les actuacions del PAM 2019-2023 corresponents a l'Agència de Transparència

L'Agència de Transparència fa un monitoratge periòdic del procés d'execució de les actuacions que té assignades del Pla d'Actuació Metropolità (PAM) 2019-2023 a partir dels indicadors definits per mesurar el grau d'assoliment de cada actuació.

Línia d'intervenció 2: consolidació a l'AMB de la cultura del bon govern i aprofundiment del model de govern obert

Objectiu 2.1. Reforçar el compliment de la normativa de transparència i govern obert mitjançant la col·laboració institucional i els intercanvis d'experiències i bones pràctiques

Actuacions

2.1.1. Aprovar una ordenança metropolitana de transparència, integritat pública i bon govern que desplegui i aprofundeixi en l'aplicació de la normativa sobre transparència a l'administració metropolitana i a les entitats del sector públic, que incorpori l'objectiu 16 (pau, justícia i institucions sòlides) de l'Agenda 2030 de l'ONU, i que reguli les funcions de l'Agència de Transparència i les funcions dels enllaços de transparència.

2.1.2. Aprofundir en l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques en el desplegament de les polítiques de transparència, integritat pública, prevenció de la corrupció i bon govern amb representants d'organismes homòlegs d'àmbit local i metropolità i reforçar la coordinació amb les institucions especialitzades en matèria de transparència, integritat i bon govern.

2.1.3. Fomentar la transparència en els ajuntaments metropolitans mitjançant una convocatòria bianual de subvencions.

2.1.4. Promoure la recerca acadèmica en l'àmbit de la transparència, l'accés a la informació pública i el bon govern i incentivar el coneixement científic en aquest àmbit a través d'una convocatòria anual d'ajuts.

2.1.5. Millorar l'efectivitat de la tramitació de sol·licituds d'accés a la informació pública a l'administració i el sector públic metropolità revisant i actualitzant la circular per adaptar-la a les noves exigències reglamentàries.

2.1.6. Renovar el Portal de Transparència per tal que doni accés i informació addicional sobre tots els continguts que han de ser objecte de publicitat activa de l'AMB i les entitats vinculades.

2.1.7. Desplegar la metodologia d'autodiagnosi del compliment de les obligacions de publicitat activa per a l'AMB i les seves entitats vinculades (MIPAT).

2.1.8. Vetllar pel bon govern i la transparència en la gestió i traçabilitat dels contractes d'emergència.

2.1.9. Afavorir, en coordinació amb els serveis de comunicació, la rendició de comptes permanent a la població metropolitana pel que fa a les mesures que s'adopten en relació amb la COVID-19.

2.1.10. Incorporar un espai específic al Portal de Transparència pel que fa a les mesures que s'adopten en relació amb la COVID-19.

2.1.11. Reforçar la coordinació amb la xarxa d'entitats estatals i europees per a la coordinació i supervisió de la integritat pública.

Objectiu 2.2. Promoure mesures de formació, sensibilització i control dels principis del bon govern i la integritat pública a l'administració metropolitana

Actuacions

2.2.1. Complir els compromisos recollits en el Codi ètic i de conducta en l'àmbit metropolità i proposar les mesures adients davant de possibles incompliments o conflictes d'interessos.

2.2.2. Implementar l'aplicació SERGI de seguiment de les relacions amb els grups d'interès per analitzar, avaluar i difondre periòdicament les activitats d'influència dels grups d'interès en el sistema metropolità de governança i la seva aportació en l'empremta normativa.

2.2.3. Implantar una bústia ètica metropolitana com a canal de comunicació segur i anònim per informar de les possibles irregularitats i males pràctiques que es puguin cometre a l'AMB.

2.2.4. Promoure l'organització de formació permanent en matèria de transparència, integritat pública i bon govern adreçada al personal de l'AMB que garanteixi un coneixement sistemàtic i estructurat d'aquestes matèries.

2.2.5. Publicar periòdicament la revista Lux Barcelona de transparència metropolitana com una eina de debat i divulgació entorn del bon govern, la transparència i la prevenció de la corrupció d'àmbit metropolità amb una visió global.

2.2.6. Desplegar el Programa Demèter per a la transparència en la igualtat de gènere com a instrument per a la innovació en el bon govern metropolità, per acomplir els seus objectius, incorporar la dimensió de gènere en la recollida de dades i fomentar el diagnòstic dels factors que suposen un obstacle per a l'equitat de tracte i d'oportunitats.

2.2.7. Fer el seguiment i promoure el compliment de les obligacions de transparència de les entitats privades que perceben subvencions o ajuts públics per part de l'administració metropolitana.

2.2.8. Dissenyar un protocol marc de rendició de comptes de les empreses prestadores de serveis públics o de serveis d'interès general o universal davant l'administració metropolitana titular del servei que garanteixi el compliment de les clàusules de transparència i bon govern en la contractació pública.

2.2.9. Adaptar el programa de formació Aula de Transparència i Diàlegs de Transparència a les necessitats sorgides de la crisi de la COVID-19.

Indicadors de seguiment del PAM 2019-2023

  • Actuació 2.1.1.
    Actuació 2.1.1. Aprovar una ordenança metropolitana de transparència, integritat pública i bon govern que desplegui i aprofundeixi en l'aplicació de la normativa sobre transparència a l'administració metropolitana i a les entitats del sector públic, que incorpori l'objectiu 16 (pau, justícia i institucions sòlides) de l'Agenda 2030 de l'ONU, i que reguli les funcions de l'Agència de Transparència i les funcions dels enllaços de transparència.

    Unitat responsable: Agència de Transparència

    ? Indicador: Procés d'aprovació de l'ordenança metropolitana de transparència.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Indicador de progrés per fases en percentatge amb l'objectiu d'assolir el 100% al final del mandat, desglossat de la següent manera: 50% proposta, 25% procés participatiu i 25% aprovació formal.
  • Actuació 2.1.2.
    Actuació 2.1.2. Aprofundir en l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques en el desplegament de les polítiques de transparència, integritat pública, prevenció de la corrupció i bon govern amb representants d'organismes homòlegs d'àmbit local i metropolità i reforçar la coordinació amb les institucions especialitzades en matèria de transparència, integritat i bon govern.

    Unitat responsable: Agència de Transparència

    ? Indicador: Percentatge d'interaccions amb òrgans de garantia (GAIP, OAC, ACCO, Síndic de Greuges, etc.) ateses dins el termini.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Nombre de sol·licituds ateses dins del termini sobre el total de sol·licituds plantejades, amb l'objectiu d'assolir anualment el 100%.
  • Actuació 2.1.3.
    Actuació 2.1.3. Fomentar la transparència en els ajuntaments metropolitans mitjançant una convocatòria bianual de subvencions.

    Unitat responsable: Transparència i Avaluació

    ? Indicador: Convocatòria i adjudicació bianual de subvencions als ajuntaments metropolitans.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 200,00%

    • Objectiu: 200% al final del mandat (50% per la convocatòria i adjudicació i 50% per la justificació i pagament de cada convocatòria).
  • Actuació 2.1.4.
    Actuació 2.1.4. Promoure la recerca acadèmica en l'àmbit de la transparència, l'accés a la informació pública i el bon govern i incentivar el coneixement científic en aquest àmbit a través d'una convocatòria anual d'ajuts.

    Unitat responsable: Formació, Recerca i Bon Govern

    ? Indicador: Convocatòria i adjudicació anual de subvencions a la recerca en matèria de transparència.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Objectiu: 100% anual.
  • Actuació 2.1.5.
    Actuació 2.1.5. Millorar l'efectivitat de la tramitació de sol·licituds d'accés a la informació pública a l'administració i el sector públic metropolità revisant i actualitzant la circular per adaptar-la a les noves exigències reglamentàries.

    Unitat responsable: Publicitat Activa i Dret d'Accés

    ? Indicador: Millora en el percentatge de sol·licituds d'accés a la informació pública resoltes dins del termini legal.

    Valor de referència: 57,69% ? Valor previst: 90,00%

    • Diferència respecte l'any anterior en el percentatge de sol·licituds resoltes dins del termini (Nombre de sol·licituds no derivades resoltes dins el termini sobre el total de sol·licituds no derivades). Objectiu: 90% al final del mandat.
  • Actuació 2.1.6.
    Actuació 2.1.6. Renovar el Portal de Transparència per tal que doni accés i informació addicional sobre tots els continguts que han de ser objecte de publicitat activa de l'AMB i les entitats vinculades.

    Unitat responsable: Publicitat Activa i Dret d'Accés

    ? Indicador: Millora en la valoració dels continguts de publicitat activa de prioritats 1, 2 i 3 per l'AMB.

    Valor de referència: 53,00% ? Valor previst: 90,00%

    • Diferència respecte l'any anterior de la valoració dels continguts de publicitat activa de prioritats 1, 2 i 3 per l'AMB. Objectiu: 90% al final del mandat.
  • Actuació 2.1.7.
    Actuació 2.1.7. Desplegar la metodologia d'autodiagnosi del compliment de les obligacions de publicitat activa per a l'AMB i les seves entitats vinculades (MIPAT).

    Unitat responsable: Transparència i Avaluació

    ? Indicador: Millora en la valoració mitjana dels continguts de publicitat activa de prioritat 1 per l'AMB i les entitats vinculades.

    Valor de referència: 59,60% ? Valor previst: 90,00%

    • Diferència respecte l'any anterior en la valoració mitjana dels continguts de publicitat activa de prioritat 1 per l'AMB i les entitats vinculades. Objectiu: 90% al final del mandat.
  • Actuació 2.1.8.
    Actuació 2.1.8. Vetllar pel bon govern i la transparència en la gestió i traçabilitat dels contractes d'emergència.

    Unitat responsable: Agència de Transparència

    ? Indicador: Percentatge de contractes d'emergència publicats sobre el total de contractes d'emergència tramitats.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Nombre total de contractes d'emergència publicats a la Plataforma de Serveis de Contractació sobre el total dels expedients de contractació d'emergència oberts a Firmadoc. Objectiu: 100% anual (si un any no es tramiten contractes d'emergència es posarà 100%).
  • Actuació 2.1.9.
    Actuació 2.1.9. Afavorir, en coordinació amb els serveis de comunicació, la rendició de comptes permanent a la població metropolitana pel que fa a les mesures que s'adopten en relació amb la COVID-19.

    Unitat responsable: Publicitat Activa i Dret d'Accés

    ? Indicador: Implantació i manteniment de l'espai d'informació sobre la COVID-19 del web corporatiu (https://www.amb.cat/web/area-metropolitana/covid19).

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 200,00%

    • Percentatge d'actualització i nivell d'exhaustivitat de la informació publicada a l'espai web de la COVID-19. Objectiu: 100% anual els anys 2020 i 2021.
  • Actuació 2.1.10.
    Actuació 2.1.10. Incorporar un espai específic al Portal de Transparència pel que fa a les mesures que s'adopten en relació amb la COVID?19.

    Unitat responsable: Publicitat Activa i Dret d'Accés

    ? Indicador: Procés de creació d'un espai específic sobre la COVID-19 al Portal de Transparència.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Indicador de progrés per fases en percentatge amb l'objectiu d'assolir el 100% al final del 2021, desglossat de la següent manera: 25% disseny de la proposta, 50% creació i publicació i 25% manteniment.
  • Actuació 2.1.11.
    Actuació 2.1.11. Reforçar la coordinació amb la xarxa d'entitats estatals i europees per a la coordinació i supervisió de la integritat pública.

    Unitat responsable: Codi Ètic i Registre de Grups d'Interès

    ? Indicador: Participació en les reunions de coordinació de la Xarxa Estatal d'Oficines i Agències Anticorrupció.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Percentatge de participació en les reunions anuals de la Xarxa Estatal d'Oficines i Agències Anticorrupció. Objectiu: 100% anual sobre un mínim de 2 reunions per any.
  • Actuació 2.2.1.
    Actuació 2.2.1. Complir els compromisos recollits en el Codi ètic i de conducta en l'àmbit metropolità i proposar les mesures adients davant de possibles incompliments o conflictes d'interessos.

    Unitat responsable: Codi Ètic i Registre de Grups d'Interès

    ? Indicador: Percentatge de recomanacions fetes als declarants d'interessos i de requeriments als subjectes obligats que no han respost el qüestionari de conflictes d'interès.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Nombre de recomanacions emes i nombre de requeriments enviats sobre el total de declarants d'interessos i dels subjectes obligats que no han respost el qüestionari de conflictes d'interès. Objectiu: 100% anual.
  • Actuació 2.2.2.
    Actuació 2.2.2. Implementar l'aplicació SERGI de seguiment de les relacions amb els grups d'interès per analitzar, avaluar i difondre periòdicament les activitats d'influència dels grups d'interès en el sistema metropolità de governança i la seva aportació en l'empremta normativa.

    Unitat responsable: Codi Ètic i Registre de Grups d'Interès

    ? Indicador: Evolució del percentatge de directius de l'AMB que han registrat, almenys, 1 reunió a l'any a l'aplicatiu SERGI.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Diferència respecte l'any anterior del nombre de directius de l'AMB que han inscrit almenys una reunió a l'aplicatiu SERGI sobre el total de directius de l'AMB. Objectiu: 100% al final del mandat.
  • Actuació 2.2.3.
    Actuació 2.2.3. Implantar una bústia ètica metropolitana com a canal de comunicació segur i anònim per informar de les possibles irregularitats i males pràctiques que es puguin cometre a l'AMB.

    Unitat responsable: Codi Ètic i Registre de Grups d'Interès

    ? Indicador: Procés d'implantació de la bústia ètica a l'AMB i a les entitats vinculades.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Indicador de progrés per fases en percentatge amb l'objectiu d'assolir el 100% al final del mandat, desglossat de la següent manera: 25% disseny de l'aplicatiu, 25% redacció de la normativa interna, 25% aprovació de la normativa interna i 25% posada en funcionament de la bústia.
  • Actuació 2.2.4.
    Actuació 2.2.4. Promoure l'organització de formació permanent en matèria de transparència, integritat pública i bon govern adreçada al personal de l'AMB que garanteixi un coneixement sistemàtic i estructurat d'aquestes matèries.

    Unitat responsable: Formació, Recerca i Bon Govern

    ? Indicador: Organització de 15 activitats anuals de formació i debat (diàlegs, jornades, seminaris internacionals i formació interna).

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Percentatge anual d'activitats formatives (incloent la formació interna) amb un mínim de 15. Objectiu: 100% anual.
  • Actuació 2.2.5.
    Actuació 2.2.5. Publicar periòdicament la revista Lux Barcelona de transparència metropolitana com una eina de debat i divulgació entorn del bon govern, la transparència i la prevenció de la corrupció d'àmbit metropolità amb una visió global.

    Unitat responsable: Publicitat Activa i Dret d'Accés

    ? Indicador: Publicació anual d'un nou número de la Revista Lux Barcelona.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 400,00%

    • Indicador de progrés per valorar en percentatge el procés de definir els continguts (20%), encarregar els textos (20%), traduir-los (20%), maquetar-los (20%) i imprimir cada número de la revista (20%) amb l'objectiu d'assolir el 100% anual.
  • Actuació 2.2.6.
    Actuació 2.2.6. Desplegar el Programa Demèter per a la transparència en la igualtat de gènere com a instrument per a la innovació en el bon govern metropolità, per acomplir els seus objectius, incorporar la dimensió de gènere en la recollida de dades i fomentar el diagnòstic dels factors que suposen un obstacle per a l'equitat de tracte i d'oportunitats.

    Unitat responsable: Formació, Recerca i Bon Govern

    ? Indicador: Implementació i seguiment del Pla d'Igualtat de l'AMB i de les entitats adherides al programa.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Indicador de progrés per valorar en percentatge el procés d'aprovació del Pla d'Igualtat de l'AMB (20%) i el seguiment anual de l'aplicació del Programa Demèter de les entitats adherides (20% cada any). Objectiu: 100% a final del mandat.
  • Actuació 2.2.7.
    Actuació 2.2.7. Fer el seguiment i promoure el compliment de les obligacions de transparència de les entitats privades que perceben subvencions o ajuts públics per part de l'administració metropolitana.

    Unitat responsable: Formació, Recerca i Bon Govern

    ? Indicador: Elaboració i aplicació d'un programa de seguiment de les obligacions de transparència de les entitats subvencionades.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Indicador de progrés per valorar en percentatge el disseny de l'instrument (25%) i la seva aplicació (25% anual, a partir de 2021). Objectiu: 100% a final del mandat.
  • Actuació 2.2.8.
    Actuació 2.2.8. Dissenyar un protocol marc de rendició de comptes de les empreses prestadores de serveis públics o de serveis d'interès general o universal davant l'administració metropolitana titular del servei que garanteixi el compliment de les clàusules de transparència i bon govern en la contractació pública.

    Unitat responsable: Agència de Transparència

    ? Indicador: Procés de disseny i aprovació del protocol de rendició de comptes de les empreses prestadores de serveis públics.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 100,00%

    • Indicador de progrés per fases en percentatge amb l'objectiu d'assolir el 100% al final del mandat, desglossat de la següent manera: 50% redacció de la proposta de protocol, 50% aprovació formal del protocol.
  • Actuació 2.2.9.
    Actuació 2.2.9. Adaptar el programa de formació Aula de Transparència i Diàlegs de Transparència a les necessitats sorgides de la crisi de la COVID-19.

    Unitat responsable: Formació, Recerca i Bon Govern

    ? Indicador: Percentatge d'activitats formatives que aborden aspectes relacionats amb la pandèmia.

    Valor de referència: 0,00% ? Valor previst: 40,00%

    • Nombre total d'activitats formatives relacionades amb la COVID-19 sobre el total d'activitats formatives organitzades. Objectiu: 20% anual els anys 2020 i 2021.