Preàmbul i principis
La Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en l'article 55.1, concreta els principis i regles de conducta que han de guiar l'actuació dels alts càrrecs. Al mateix temps, en l'apartat 3, indica que "el Govern, els ens locals i els altres organismes i institucions públiques inclosos en l'article 3.1 han d'elaborar un codi de conducta de llurs alts càrrecs que concreti i desenvolupi els principis d'actuació a que fa referència l'apartat 1, n'estableixi altres d'addicionals, si escau, i determini les conseqüències d'incomplir-los, sens perjudici del règim sancionador establert per aquesta llei". Amb l'aprovació d'aquest Codi Ètic i de Conducta, com a instrument d'autoregulació dels alts càrrecs, l'Àrea Metropolitana de Barcelona dóna compliment a aquesta obligació legal.
L'Agència de Transparència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, per la seva part, fa palès que fonamenta la seva actuació en una sèrie de principis i valors que defineixen el bon govern, que parteixen del foment del compromís personal i es reflecteixen en el treball en equip corporatiu.
Aquests principis són:
— Legalitat
— Responsabilitat
— Integritat
— Retiment de comptes
— Dret a la informació
— Objectivitat
— Ètica pública
— Equitat
Tots i cadascun d'aquests principis expliciten, d'una manera o d'una altra, la necessària correspondència entre els drets de la ciutadania i els deures de qui ha assumit el compromís de garantir aquests drets. Més enllà de guiar-se pel principi de legalitat, els alts càrrecs són els màxims responsables de l'obligació de complir i fer complir la llei i adaptar-la o interpretar-la d'acord amb les circumstàncies de cada situació i en benefici de l'interès general i del bon govern. Això implica fer un ús responsable i ètic de la seva tasca i exigència de discrecionalitat directiva en les funcions que té encomanades. A la vegada, el codi ètic, com a sistema d'integritat institucional, ha de constituir una garantia per l'alt càrrec subscriptor, en el sentit que li ofereix una eina d'autoregulació ètica, sempre de reforç a la normativa però no reproduint-la i, per tant, l'orienta i el protegeix en situacions de potencials conductes que puguin comprometre l'ètica.
La transparència és la condició necessària per respondre al dret a la informació, un dret que ha de ser garantit amb diligència, imparcialitat, honestedat i lleialtat, de manera que la ciutadania pugui accedir, des de la igualtat d'accés i de tracte, a la informació que necessiti, i conèixer el funcionament i l'activitat de les administracions públiques. La transparència i el bon govern han de fer possible que la ciutadania faci un seguiment continuat de les actuacions polítiques i administratives així com la pertinent avaluació. Una administració transparent és una administració que ret comptes del seu funcionament i fomenta així la participació ciutadana.
La Carta de Drets fonamentals de la Unió Europea de 7 de desembre de 2000, incorporada al Tractat de Lisboa, va introduir el dret de la ciutadania a la bona administració (art 41), impulsant codis de conducta i la simplificació organitzativa.
En la mesura en que el codi ètic es fa ressò dels riscos i possibles negligències que afecten l'incompliment del compromís de ser transparents i del foment d'una bona governança, és una eina que facilita l'assumpció de responsabilitats dels alts càrrecs i l'hàbit de retre comptes de les actuacions realitzades.
El capteniment dels consellers i conselleres de l'AMB ha de respondre sempre a la confiança pública de què són dipositaris com a càrrecs electes, exercint sempre les seves atribucions amb integritat i honestedat, vetllant per no incórrer en cap conflicte d'interessos ni en cap altra mena de situació que pugui condicionar indegudament l'exercici de llur càrrec representatiu. Per aquesta raó, han de mantenir en tot moment una conducta respectuosa i una actitud exemplar amb la resta de membres i amb els ciutadans. Aquest capteniment ha d'implicar sempre la utilització d'un llenguatge correcte, i també un sistema de relació fonamentat en la interacció constructiva, cordial i dialogant amb totes les persones i tots els col·lectius sense exclusió.
Així mateix, la dimensió ètica integrada a l'àmbit directiu ofereix un plus afegit al compliment de la legalitat, per una banda reforça el sentit de responsabilitat i coneixement de la mateixa, per l'altra potencia la capacitat individual i organitzativa del foment de les bones practiques. En qualsevol cas, un codi d'ètica i de bona conducta no pot reiterar el compliment normatiu preexistent ni limitar-ne la seva vigència.
En l'àmbit de la regulació metropolitana, sens perjudici de la seva necessària reforma, l'actual Reglament Orgànic Metropolità (ROM) estableix:
Art. 1.2. Objecte del reglament: formulació dels principis de transparència de l'activitat de la Institució, a la regulació de l'accés a la informació i a la participació ciutadana i dels municipis i entitats de l'àrea metropolitana
Art, 73. Principis de transparència i participació
73.1. L'AMB assumeix com a objectiu i obligació pròpia ampliar i reforçar la transparència de les seves activitats, i reconeix i garanteix el dret de la ciutadania i els municipis d'accés a la informació relativa a aquestes activitats públiques
73.4. L'AMB vetllarà perquè aquesta cultura de transparència i participació s'incorpori a les pràctiques i metodologies de treball de tots els seus serveis i departaments i que elaborin i publiquin de forma periòdica i actualitzada la informació rellevant sobre les seves activitats, relacionades amb el funcionament dels serveis públics, de manera que es garanteixi la transparència, seguiment i control
L'Agència de Transparència, com a òrgan de garantia de l'AMB i de les seves entitats vinculades, vetllarà per al foment del compliment del present Codi Ètic i de Conducta així com per a l'avaluació del seu compliment, amb la certesa que ha de constituir una eina eficaç i creïble en la seva funcionalitat, desplegament i en l'avaluació continuada del seu compliment.
1. Subjectes obligats
El present codi s'aplica als càrrecs representatius, tots els membres del Consell Metropolità, als alts càrrecs i directius de l'AMB (gerent, directors i directores d'àrea i directors i directores de serveis) i de les seves entitats vinculades que tenen una posició anàloga.
L'adhesió dels alts càrrecs al present codi ètic serà objecte de publicitat activa al portal, i tindrà caràcter obligatori.
L'adhesió al codi ètic es formalitzarà en el moment de la presa de possessió o incorporació a l'organització de l'alt càrrec o, respecte dels alts càrrecs que ja en formen part, a partir del moment que aquest sigui aprovat
2. Ètica en la publicitat activa i el retiment de comptes.
El compromís amb la transparència obliga a publicitar especialment totes aquelles actuacions rellevants pel que fa al retiment de comptes de l'activitat publica i d'aquelles que per la seva naturalesa, podrien ser susceptibles d'incórrer en males pràctiques.
S'ha de donar publicitat o donar compte al sistema intern de garantia i a l'Administració responsable, de la informació que s'explicita a continuació:
2.1. Traçabilitat del diner públic. L'ús que es faci dels recursos materials, per tal de posar de manifest l'ajustament a la legalitat pressupostària i l'eliminació de qualsevol despesa no vinculada clarament a obligacions institucionals.
2.2. Cultura meritòria en els càrrecs directius. Els mèrits professionals i currículum de cada un dels alts càrrecs i càrrecs directius, així com de les retribucions, indemnitzacions i dietes que els hi són assignades.
2.3. Agenda pública en relació amb els grups d'interès. L'agenda dels alts càrrecs en la seva interacció amb els grups d'interès en el sistema de seguiment que implementi l'Agència de Transparència, per fer efectiu el retiment de comptes en la seva tasca.
2.4. Compatibilitats. Es comunicaran de forma actualitzada les condicions d'incompatibilitat i declaracions de compatibilitat dels alts càrrecs des del moment del seu nomenament i fins el seu cessament i les declaracions de béns.
2.5. Contractació pública. La publicació dels procediments de contractació pública es farà amb observança de la legalitat, fomentant les bones practiques, complint amb les clàusules de transparència i bon govern en la contractació publica aprovades pel Consell Metropolità i vetllant pel seu compliment.
2.6. Selecció i contractació de personal. Pel que fa a la selecció i contractació de personal, es farà amb observança a la legalitat, fomentant les bones pràctiques, evitant els conflictes d'interessos i garantint la publicitat i la lliure concurrència en tots els processos.
2.7. Conflictes d'interessos. Per tal de fomentar la cultura d'integritat, la prevenció dels conflictes d'interessos i garantir la prevalença de l'interès públic sobre els interessos privats, es subscriurà el qüestionari annex al present codi. En cas de dubte sobre conflictes d'interessos, s'ha de procedir a abstenir-se d'actuar.
2.8. Dret d'accés. Publicar la memòria i mostrar diligència en l'atenció a les demandes d'informació dels usuaris i en les peticions de dret d'accés dels ciutadans amb el seguiment del procediments establerts.
2.9. Publicitat de criteris. Elaborar criteris objectius i motivats en la presa de decisions i fer-los públics tant en les resolucions o actes individuals com en la gestió d'equips.
2.10. Subjecció als compromisos de govern. Per part dels càrrecs electes, es publicaran els compromisos de govern i es farà retiment de comptes a la ciutadania del seu compliment en les accions públiques impulsades.
3. Ètica en la gestió directiva
L'assumpció de la responsabilitat directiva comporta un alt nivell d'exigència d'integritat, de responsabilitat, de treball en equip i de capacitat autocrítica. El bon govern exigeix uns criteris ètics i normes de conducta que potenciïn el lideratge ètic.
3.1. Responsabilitat i lleialtat institucional. Assumir la gestió de la discrecionalitat directiva de cada àrea, de forma responsable i motivant de forma objectiva les decisions. Integrar com a criteri orientador i prioritari en la labor directiva metropolitana l'interès general i el bé comú, amb la màxima lleialtat institucional ponderant les informacions i manifestacions publiques.
3.2. Qualitat i austeritat. Assegurar una bona gestió de la despesa, amb criteris de prudència i austeritat, posant per davant l'interès general i el servei directe al ciutadà, per això cal enfortir la dimensió ètica dels processos de decisió, valoració meritòria i adjudicació de despeses.
3.3. Equitat i no discriminació. Implicar-se en el reforç de les condicions laborals dels treballadors i treballadores, fomentant la cultura de qualitat en les condicions laborals amb estructures definides i les funcions establertes, promovent l'equitat d'oportunitats entre homes i dones i evitant qualsevol forma de discriminació.
3.4. Diligència de legalitat. Fomentar la vinculació jurídica en la presa de decisions, coneixent el contingut de la normativa i la regulació, així com els procediments de transparència i bon govern, cercant la màxima diligència en el seu compliment. No es podran acceptar cap tipus d'incentiu, obsequi o benefici vinculat a la presa de decisions de qualsevol tipus o que se'ls puguin oferir pel seu càrrec.
3.5. Veracitat i integritat. Assumir l'ètica com a eina de prevenció de riscos penals i de prevenció de conflictes d'interessos, complimentant els qüestionaris amb veracitat i objectivitat. Garantir que les contractacions de personal estiguin basades en la capacitat i no per afinitats polítiques o vinculacions familiars. Abstenir-se de participar en la presa de decisions on els interessos conflueixin amb interessos personals o partidistes de forma directa o indirecta, o que comportin beneficis a tercers vinculats.
3.6. Visió horitzontal i professionalitat. Treballar en la cultura de les decisions compartides, promovent una gestió directiva horitzontal que vetlli pel bon ambient laboral, la competència professional i l'apoderament dels treballadors i treballadores.
3.7. Formació i autoexigència. Fomentar la formació continuada i l'intercanvi de bones pràctiques en la col·laboració interadministrativa, així com en la capacitat d'intercanvi de dades i la integració i complementació de serveis. Es fomentarà la innovació, l'excel·lència i la modernització en les tasques administratives.
3.8. Voluntat i compromís. Creure en la capacitat de la creativitat constructiva i en la dimensió ètica que ofereixen la transparència i el bon govern com a nova cultura de treball. Assolir el compromís d'aquesta certesa en el dia a dia de la gestió directiva, tant pel que fa a la supervisió en la protecció dels béns públics, com en l'impuls de l'acció transformadora.
3.9. Atenció i servei. Fer un esforç en limitar la burocràcia en els procediments per tal de prioritzar el servei als ciutadans, l'accessibilitat i la flexibilitat en els tràmits i informacions. Es vetllarà per la no reiteració de serveis o programes existents i per la màxima cooperació amb els ens locals i els diversos serveis de l'Àrea Metropolitana.
3.10. Coratge i honestedat. Protegir i respectar els servidors i servidores públiques que alertin de riscos de males practiques o irregularitats vinculades al codi ètic, traslladant la informació a l'Agència de Transparència i canalitzant la presa de decisions per tal de dirimir qualsevol incidència i determinar la seva solució, incloent si s'escau el dret a la rectificació davant d'eventuals vulneracions del dret a l'honor.
3.11. Confidencialitat. Garantir la confidencialitat i la reserva en aquells tràmits que ho requereixin, fent prevaldre el dret a la intimitat dels treballadors i ciutadans i el secret i custòdia en les comunicacions i aquells documents que així ho exigeixin.
3.12. Big data i ús de la tecnologia. Abstenir-se de fer un ús interessat, comercial o aliè a l'interès del servei en les dades que s'obtinguin de l'ús de les tecnologies en l'àmbit metropolità o del seguiment de dades electròniques.
4. Implicació en la transparència i el bon govern i col·laboració amb l'Agència de Transparència
4.1. Disponibilitat i cooperació. Es mantindrà una actitud col·laborativa amb l'Agència de Transparència, com a òrgan de garantia de l'aplicació del Codi Ètic i de Conducta, així com amb els serveis de control intern i extern pel compliment del present codi, tant pel que fa al lliurament d'informació com pel seguiment de les recomanacions que s'efectuïn en matèria de transparència i bon govern que deriven de la normativa.
4.2. Difusió i formació. Es potenciarà el coneixement del present Codi Ètic i de Conducta amb formació interna, seguiment del mateix i identificació de les incidències que es produeixin en el seu compliment, i se'n facilitarà la seva aplicació per part de tercers que es relacionin amb l'administració.
4.3. Garantia d'indemnitat. S'oferirà als alts càrrecs, i aquests als seus subordinats/des, garantia de confidencialitat i de protecció davant les eventuals pressions que puguin rebre per realitzar actes incompatibles amb el codi ètic o en el supòsit d'alertar d'una mala praxi.
4.4. Garantia. El Consell Assessor de Transparència Metropolitana, òrgan de debat, deliberatiu i de suport de l'Agència de Transparència, es constitueix com a àmbit per esvair els dubtes que puguin sorgir i establir els criteris interpretatius al cas concret, com a eina d'ajut, suport, empara i control de caràcter no vinculant.
4.5. Avaluació i seguiment. Es col·laborarà en elaborar una memòria anual que doni a conèixer i permeti avaluar el seguiment del Codi Ètic i de Conducta per part de l'Agència de Transparència a partir dels indicadors que s'efectuïn en la seva avaluació externa.
4.6. Règim sancionador. Es vincula el compliment del present codi a la previsió sancionadora de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, atorgant competències a l'Agència de Transparència com a òrgan de garantia per la instrucció i proposta dels expedients, essent competència de la Presidenta l'adopció de resolució.