Estudi per a la transformació de l’autovia C-31 en l’àmbit del Delta del Llobregat
L'objectiu de l’estudi és repensar, transformar i integrar l’extrem Sud de l'eix de la Gran Via de Barcelona que s'estén cap al territori metropolità convertint-se en autopista al Delta del Llobregat. Es repensa les relacions de la infraestructura amb el territori a escala territorial, municipal i local.
- Superfície:
- 17 km lineals
- Fases:
- Estudi -
- Direcció i coordinació:
-
Àrea de Desenvolupament de Polítiques Urbanístiques: Josep Maria Carreras i Loles Herrero
- Equip redactor:
-
Secció de Planejament i Suport Territorial de la CPU de l’ADPU: Jordi Peralta i Anna Majoral
- Municipis:
- Castelldefels, El Prat de Llobregat, Gavà, Viladecans
Galeria d'imatges
Descripció
Un dels majors reptes metropolitans consisteix en integrar les infraestructures que travessen i segreguen el nostre territori. Hem de donar la volta a aquesta problemàtica i convertir-la en oportunitat, reinventant el paper de les autopistes com estructurants metropolitans.
Les avingudes metropolitanes han d’esdevenir els principals eixos de referència, recuperant i proporcionant autèntics lligams i sentiment de pertinença a la ciutadania, posant en valor les traces històriques i cohesionant nuclis i centres metropolitans. Eixos estructurants que garanteixin els fluxos i la continuïtat de mobilitat sostenible (el transport públic col·lectiu i la mobilitat activa), un espai públic de qualitat que faci de suport de la infraestructura verda i una intensitat més gran d’usos en el seu perímetre amb una continuïtat al llarg de la via.
La proposta construeix un model urbanístic a partir d'un triangle conceptual que caracteritza i potencia les relacions de la infraestructura amb el territori a tres escales:
- La gran escala (relació longitudinal) reorganitza el com ens movem, diversificant els serveis lineals cap a una mobilitat més eficient i equitativa.
- L'escala municipal (relació transversal) connecta els dos costats de la via i qualifica els passos transversals, actuant com a suport del sistema urbà i ambiental.
- L'escala local (relació de contacte) busca dotar les vores d’urbanitat i activar els espais residuals, deixar de donar l'esquena a l'autovia per tal de fer-hi front.
Fa mig segle, les ciutats van recuperar-se de l'oblit i la marginalitat els fronts marítims i els rius. Ara és el torn de repensar les vies segregades.